2. koncert 2024

Trio con Brio

Søndag den 3. marts kl. 15.00 (dørene åbnes kl. 14.30)
Odense Valgmenighed, Dronningensgade 1, 5000 Odense C

Koncerten er udsolgt

Medvirkende
Trio con Brio
Soo-Jin Hong, violin
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

Program
Ludwig van Beethoven:
Klavertrio nr. 1 i Es-dur op. 1 nr. 1
Klavertrio nr. 11 op. 121a, Variationer over temaet ‘Ich bin der Schneider Kakadu’
Klavertrio nr. 5 i D-dur op. 70 nr. 1, ‘Geistertrioen’

De optrædende
Trio con Brio er ikke kun Danmarks førende klavertrio men også et af verdens mest efterspurgte kammerensembler. Den består af to overlappende musikalske par: de sydkoreanske søstre, Soo-Jin Hong og Soo-Kyung Hong, og ægteparret Soo-Kyung Hong og danske Jens Elvekjær. Trioen blev dannet i Wien i 1999 og har i dag base i København.

Enestående musikerskab, en frisk tilgang til kernerepertoiret, spændende programlægning og evnen til at række ud til unge gennem kreativ koncertvirksomhed kendetegner eliteensemblet, og har bl.a. medført tildelingen af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen-prisen i 2019, en af Danmarks mest prestigefyldte musikpriser.

Den imponerende række af CD-indspilninger har høstet internationale priser og ærefulde nomineringer og – selvfølgelig, fristes man til at sige – anmelderroser på stribe!

I 2024 fejrer trioen sit 25 års jubilæum. Højdepunkter i jubilæumssæsonen inkluderer omfattende turnéer i Europa og USA, en verdenspremiere på en ny klavertrio af Bent Sørensen i Boulez Saal, Berlin og flere komplette Beethoven-cyklusser i førende koncertsale – bl.a. Elbphilharmonie Hamburg. Og i al beskedenhed også på Fyn, hvor alle Beethovens værker for klavertrio opføres ved tre koncerter i hhv. Faaborg, Svendborg og Odense i marts 2024.

Trioen fungerer som kunstneriske ledere af både den årlige festival ‘Kammermusik på Lundsgaard’ i Kerteminde og Hellerup Kammermusikforening.

Soo-Jin Hong og Soo-Kyung Hong spiller på hhv. en Andrea Guarneri-violin og en Grancino-cello, og Jens Elvekjær er Danmarks første Steinway Artist nogensinde.

Musikken
Programmets første halvdel omfatter udgøres af Beethovens først og sidst publicerede klavertrio. Åbningsværk er den første af et sæt af tre klavertrioer, der blev skrevet på bestilling af en af komponistens første og største støtter, Fyrst Lichnowsky, og uropført i dennes palads i Wien i 1795. Selv om det er et tidligt værk, mærker man ingen begyndervanskeligheder, Beethovens mesterskab er tydeligt fra første tone.

Der hersker en vis usikkerhed omkring tilblivelsen af variationsværket ‘Ich bin der Schneider Kakadu’. Man mener, at det så dagens lys omkring 1803, men det blev først udgivet som op. 121a sent i Beethovens liv på samme tid som storværker som Diabelli-Variationerne, Missa Solemnis og den 9. Symfoni. Værket er dog af en noget lettere karakter end disse tre mastodonter. Efter en alvorlige adagio, der udgør næsten en tredjedel af hele værket følger det temmelig letbenede tema fra Wenzel Müllers opera “Søstrene fra Prag” fra 1794, der var yderst poulær på Beethovens tid. I dag er den gået helt og aldeles i glemmebogen. I de efterfølgende variationer kommer hvert af de tre instrumenter til deres ret i solistiske præstationer, og Beethoven viser sig som en mester udi variationskunsten.

Indimellem disse to yderpunkter – i hvert fald hvad angår opustal – spilles storværket ‘Geistertrioen’ fra 1808. Beethoven komponerede de to trioer op. 70 under sit årlige sommerophold i Heiligenstadt uden for Wien. Tilnavnet fik trioen, fordi Beethoven på samme tid arbejdede på en aldrig realiseret ‘Macbeth-‘opera. Han lavede sågar skitser til begge værker på samme nodeark! Stemningen i den langsomme sats kan da også sagtens henføres til uhyggen i Shakespeares drama.