Beethoven 250 år

2020 er 250-året for Beethovens fødsel, og i den anledning er fem fynske musikforeninger gået sammen om at foranstalte en opførelse af alle Beethovens strygekvartetter.

Lørdag 15/8 kl. 20.00
– Poseidonkvartetten i Helnæs Kultur- og Musikforening.
Billetpris for medlemmer af Kammermusik Odense: kr. 125.

Onsdag 16/9 kl. 19.30 – Mira Kvartetten i Musik på Midtfyn.
Billetpris for medlemmer af Kammermusik Odense: kr. 150.

Søndag den 8/11 kl. 15.00 – Arild Kvartetten i Kammermusik Odense
Billetpris for medlemmer af de fem fynske musikforeninger, der er med i Beethoven-fejringen: kr. 50.

Søndag 15/11 kl. 15.00 – Artos Kvartetten i Faaborg Musikforening
Billetpris for medlemmer af Kammermusik Odense: kr. 175. Børn og studerende kr. 50,-.

Søndag 29/11 kl. 15.00 – Henschel Kvartetten i Svendborg Kammermusikforening.
Billetpris for medlemmer af Kammermusik Odense: kr. 100.

Som medlem af en af de fem fynske musikforeninger har man adgang til alle koncerter i de øvrige fire musikforeninger på samme vilkår som de enkelte foreningers egne medlemmer. Besøg de respektive hjemmesider for nærmere oplysninger.

Beethoven under lup
– foredragsrække med Ole Dahl i Helios Film- & Kulturhus
Mandag den 18. oktober kl. 16.30   Tæt på Koralfantasien
Mandag den 26. oktober kl. 16.30   Tæt på femte symfoni
Mandag den 2. november kl. 16.30 Tæt på tredje klaverkoncert
Mandag den 9. november kl. 16.30 Tæt på strygekvartetterne
Foredragene sker i samarbejde med Helios

Vi lagde ud i Odense med et seminar med den kendte musikformidler og forfatter Valdemar Lønsted lørdag den 18/1 kl. 10.30 på Syddansk Musikkonservatoriums Sal i Odeon.

Valdemar Lønsted skriver om seminaret:

Beethoven 250 år
De 16 strygekvartetter
Måske trængte Beethoven dybest ind i musikken med sine 16 strygekvartetter, som optog ham i tre perioder i hans liv. Haydn og Mozart havde beredt ham vejen med deres mesterværker i genren, og dem tog han udgangspunkt i. Men i de første 25 år af 1800-tallet, Beethovens storhedstid, var betingelserne til stede for at udvikle en ganske ny kunstart for besætningen med to violiner, bratsch og cello. Det blev et eksperimentarium for det livsprojekt, som for alvor tog sin begyndelse med Eroica-symfonien i 1803: at udforske det heroiske som en universel ide, og at konfrontere det med en modgang, som fører til en fornyelse af kunsten. Hen over en lørdag følger vi Beethovens vej fra de tidlige kvartetter gennem den heroiske periode med Rasumovskij-kvartetterne til døvhedens eksil med de sidste fem kvartetter. Der bliver sat lys på enkeltsatsers opbygning og virkemidler, ligesom der kommer fyldige musikeksempler, men hovedsigtet på maratonen vil være at formidle et helhedssyn på betydningen af denne uomgængelige kvartetkanon.